Saturday, February 6, 2010

Org kuat kebangsaan Nasionalisme ker??

Nasionalsime

Nasionalisme adalah fahaman yang membezakan antara agama dan pentadbiran(siasah).Ia merupakan kepala dan pembukaan kepada isme-isme yang lain.Kewujudan adalah permulaan kepada kejatuhan kegemilangan Islam diatas muka bumi.

Dalam pengertian lain, Nasionalisme ialah perasaan untuk memelihara atau meperluas kebangsaan rakyat atau identity kebangsaan.Apabila usaha-usaha itu tidak dapat dilaksanakan,ia akan menjadi satu kekurangan, Maksudnya, Nasionalisme merupakan satu ideology yang cuba mendominasikan satu kumpulan untuk menaikkan taraf kebudayaan mereka,

Bahasa Arab disebut Qaumiyyah atau Assabiyyah.Ia mengajak seseorang supaya menyokongkumpulan atau bangsa untuk bersatu antara sama lain untuk melawan sesiapa yang menentang mereka, Tidak kira sama ada zalim atau dizalimi. Mereka sangat fanatic dengan kumpulan mereka lebih-lebih lagi mereka bersama. Dianologikan seperti ahli kongsi gelap bila bersama kumpulan mereka

Ciri-ciri nasionalisme

1. Keturunan dan daerah yang sama

2. Bahasa yang sama ( satu bahasa)

3. Bumi dan tanah air adalah satu.

4. Mempunyai kepentingan bersama

5. Percanggahan Nasionalisme dan islam

“Dan apakah tidak cukup bagi mereka bahawasanya kami telah menurukan kepadamu Al-Kitab (Al-Quran) sedang dibacakan kepada mereka? Sesungguhnya didalam Al-Quran itu terdapat rahmat yang besar dan pengajaranya bagi orang-orang yang beriman”

(surah Al-Ankabut :51)

6. Semangat assabiyyah dan ajaran jahiliyah

“katakanlah wahai Muhammad :”Jika bapa-bapa kamu dan anak-anak kamu dan saudara-saudara kamu dan isteri-isteri (suami-suami) kamu dan kaum keluarga kamu dan harta kamu dan harta yang kamu usahakan dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai(jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan Rasulnya dan daripadanya berjihad untuk agamanya, Maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (Azab yang pedih).

(Surah at-taubah:24)

7. Nasionalisme menentang persaudaraan islam

Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara,Maka damailah di antara kamu saudara kamu (yang bertelingkah itu), dan Bertaqwalah kepada ALLaH supaya kamu beroleh rahmah.” (surah al-Hujrat:10)

Sabda baginda dalam haji wida’ dengan sabdannya:

“wahai manusai, Sesungguhnya tuhan kamu satu dan sesungguhnya bapa kamu satu.Setiap kamu berasal dari adam dan adam itu berasal daripada tanah.Sesungguhnya orang yang paling mulia dikalangan kamu dan disisi ALLAH ialah adalah orang yang paling bertaqwa.Tiada kelebihan seseorang yang berbangsan arab keatas seseorang bangsa bukan arab kecuali TAQWA.

8. Nasionalisme meninggalkan hukum islam(tidak melaksanakan)

“ sesudah itu patutkah mereka berkehendak lagi kepada hukum-hukum jahiliyyah? Padahal bagi orang-orang yang penuh keyakinan tidak ada sesiapa yang boleh membuat hukum yang lebih daripada Allah” (surah Al-Maidah:50)

9. Menyebabkan penyokong melakukan perlantikan orang-orang kafir sebagai pemimpin

“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah orang-orang yang beriman itu mengambil orang kafir sebagai kepimpinan dengan meninggalkan orang-orang yang beriman….” (surah Ali-Imran:28)

Kesimpulan: Kefahaman Nasionalsime telah menyerang umat Islam bukan diwaktu ini malah pada zaman-zaman anbiya’ dahulu. Kefahaman ini semakin gah dinegara kita, bahkan mula menunjuk belangnya…

Sumber rujukan: BDR KISAS

No comments:

Senyumlah sahabatku

Related Posts with Thumbnails