Sunday, February 7, 2010

wanita solehah idaman lelaki soleh....


Ada seorang lelaki yang jatuh hati kepada seorang wanita. Ketika wanita itu keluar untuk sesuatu keperluannya maka pergilah lelaki itu untuk bersamanya.Sesampai di kampung yang sunyi ketika orang-orang kampung telah tidur, maka lelaki itu menyampaikan maksud hatinya. Si perempuan itupun menyahut, "lihat, apakah orang-orang kampung tidur semuanya?"
Dengan demikian lelaki itu mengira bahawa maksud hatinya hendak dikabulkan. Dia mengelilingi kawasan itu dan melihat-lihat sejenak. Setelah jelas semua orang telah tidur, segera dia menghampiri wanita seraya berkata, "benar, Semua orang dah tidur."
Lalu wanita itu bertanya,"Bagaimanakah pendapatmu dengan ALLAH? Apakah saat ini dia pun tidur?"
Lelaki itu menjawab,"sesungguhnya Allah tidak pernah tidur."
Wanita itu lalu berkata,"sesungguhnya Zat yang tidak pernah tidur akan melihat kita meskipun manusia sedang tidur lelap dan tidak pernah melihat kita.Oleh kerananya, Dia lebih berhak ditakuti."
Dengan segera lelaki itu meninggalkan perempuan itu kerana takutkan ALLAH. Dia segera pulang dan bertaubat. Setelah meninggal dunia, ada seorang bermimpi bertemu dengannya. Lalu ditanya,"Apakah yang dilakukan ALLAh kepadamu?"

Lelaki itu menjawab,"Allah mengampuniku kerana ketakutanku dan meninggalkan dosaku."


Dipetik dari Kitab mukasyafah al-Qulub,karangan

Iman al-Ghazali,muka surat 17


kesimpulannya: Dewasa ini, banyak kita melihat perempuan dan lelaki yang baik, tetapi berapa kerap sangat yang soleh n solehah..Perempuan sekarang mudah terpedaya dengan kata-kata manis lelaki, dan lelaki tidak kurang hebatnya cair di cungkil dengan kata-kata bunga...

Ana harap sahabat-sahabat dapat mencontohi apa yang berlaku dalam kisah taudalan ini.TIDAK LUPA JUGA UNTUK DIRI INI YANG SERING ALPA DAN MUDAH DIBAWA ARUS...IBNU AS-SYARIE..


SUMBER: Tundukan Hati (Rahsia keikhlasan Hidup di dunia fana)

Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat & Annual Bakri Haron


No comments:

Senyumlah sahabatku

Related Posts with Thumbnails