Friday, March 26, 2010

SEdih dengan sikapnya...


Dari Hati Menjadi Penulisan.


Assalamualaikum sahabat2, disini ana ingin sentuh suatu perkara yang diambil remeh oleh semua orang malah menjadi tabiat. Ana harap sahabat2 dapat berlapang dada dan terima dengan seadanya. Org yang beruntung adalah saling menasihati dan memperingati..


“Pinjam duit ko kejap”


“Kau beli dulu,nanti aku bayar”


“ana pinjamkan kejap,nanti ana pulangkan balik”


Bukan soal duit yang nak dibangkitkan, ini adalah soal akhlak..Kenapa masaalah ini banyak berlaku pada pendokong n penyokong jemaah islam, apatah lagi yang diluar sana. Ana sedikit sedih apabila orang yang mengetahuai tentang islam, tetapi tidak memahaminya dengan syumul.Setiap hari bicara tentang islam yang syumul tetapi diri kita belum bersedia menerima islam yang syumul ini.


LUPA


Soal lupa, x teringat adalah soal biasa yang menjadi masalah sekarang, apabila duit itu dipinjam atau barang dipinjam maka kembalilah kepada empunya tuanya. Kadang-kadang sahabat kita segan nak minta. Tetapi kita, apabila tidak diminta menjadi kegembiraan pula..INIKAH AKHLAK SEORANG PEJUANG!?


TARBIYYAH atau TEMPIAS


Masihkah ingat wahai sahabat2 diawal proses pentarbiyyahan, Perkara first sekali dibahaskan adalah rukun usrah ya’nie TA’ARUF,TAFAHUM,TAKAFUL. Sejauh mana keberkesanan tarbiyyah itu..Sebenarnya, apa yang kita sedia maklum usrah adalah tempat membina fikrah tetapi ingat praktikalnya ialah diluar usrah.Apa kaitan usrah dengan peminjam?? Jikalau sahabat2 mengatakan ia tiada kaitan, maka sahabat bukan ditarbiyyah sahabt2 hanya mendengar perkataan yang tempias dari naqib/ah sahabat sahaja.Dimanakah pergi kefahaman enta tentang Ta'aruf, Tafahum n takaful??? Inikah Akhlak selepas berta'aruf???....


FAHAMILAH DAN SELAMILAH


Kita inginkan Sesutu yang baik dari sahzbat kita tetapi kita tidak pernah memikirkan apa yang sahabat kita inginkan.Jikalau sahabat2 ingin yang terbaik maka buatlah yang terbaik untuk sahabat. Apa yang bila dipinjam harus dipulangkan, malah pulanglah dengan cara yang baik seperti mana sahabat2 menerimanya.Fahamilah dan selamilah perasaan sahabat2 kita...


Diakhir kalam ini, ana memohon jikalau ada barang2 yang ana pinjam belum dikembalikan ana harap, sahabat2 dapat makluman kepada ana..Ana faham perasaan sahabat2 sila maklumkan pada ana melalui email / hp..

are_min2805@yahoo.com

013-9712475


Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Baginda s.a.w. bersabda:

"Sesiapa yang menangguhkan hutang orang yang belum dapat membayarnya atau membebaskannya, pada hari kiamat kelak Allah s.w.t. akan menaunginya di bawah naungan Arasy, di mana pada hari tersebut tidak ada naungan kecuali naunganNya."
(Hadis riwayat Imam Tirmizi).



No comments:

Senyumlah sahabatku

Related Posts with Thumbnails