Thursday, March 18, 2010

Kenali Musuh anda 1



~ Thomas Jefferson ~

Thomas Jefferson (April 13, 1743 – July 4, 1826) was the third President of the United States (1801–1809), the principal author of the Declaration of Independence (1776), and—for his promotion of the ideals of republicanism in the United States—one of the most influential Founding Fathers. Jefferson envisioned America as the force behind a great "Empire of Liberty" that would promote republicanism and counter the imperialism of the British Empire.

Maklumat detail ttg beliau

Apa yang penting sekarang ni.Sahabat mesti mengenal salah seorang tokoh ini, bukan sahaja dari aspek keilmuan beliau malah sahabat-sahabat perlu mengetahuai agenda beliau disebalik tadbir.Beliau adalah salah seorang penyumbang kepada sekularisme.

Sekularisme

Perkataan sekular berasal daripada bahasa latin yang bererti tiada agama atau tiada duniawi. Terjemahannya dalam bahasa arab ialah al-Ilmaniah. Orang Arab yang beragama kristian cuba mengelirukan umat islam dengan mendakwa kononya ia daripada perkataan ilmu.Terjemahan yang sebenar al-ilmaniah ialah duniawi. Alasanya ajaran ini didakwa bersumberkan ilmu dunia yang memberi kemajuan kepada manusia.

Ideologi ini berasal dari perbalahan hebat antara pemimpin-pemimpin kerajaan dengan paderi-paderi gereja. Begitu juga dengan perbalahan diantara sains (ilmu duniawi) dengan paderi-paderi gereja.Paderi-paderi digeraja memang memegang kuasa dan memetingkan diri sendiri lalu bertarung dengan pemerintahan dan juga ahli-ahli ilmu duniawi yang dianggap sebagai penghalang. Perbalahan berakhir dengan melahirkan satu fahaman yang membawa ajaran supaya memisahkan agama dengan urusan duniawi. Kemudian ajaran ini bertindak memisahkan agama dengan politik supaya politik 'bersih' daripada pengaruh agama.

Ajaran ini diasaskan oleh orang-orang yahudi pada revolusi Perancis 1789. Kemudian ia berkembang ke seluruh benua Eropah bagi menyekat pengaruh gereja dalam pemerintahan dan urusan duniawi dalam kehidupan masyarakat.

Untuk memahami sedikit sebanyak tentang sekularisme klik disini (sekularisme)



No comments:

Senyumlah sahabatku

Related Posts with Thumbnails