Thursday, March 11, 2010

Kepimpimpinan melalaui tauladan

kepimpinan dari tauladan.....

Maka tersebutla kisah seekor harimau tua yang menjadi ketua kepada sekumpulan harimau di sebuah belantara. Sesuai denga kedudukannya sebagai ketua, dia mempunyai kuasa yang luas keatas anak buahnya. sudah menjadi kebiasaan baginya, sekiranya ada sesuatu perkara yang hendak disampaikan kepada anak buahnya, dia akan mengadakan perhimpunan di kawasan-kawasan yang dia sendiri menetapkannya.

pada suatu hari dia telah memanggil semua anak buahnya untuk mengadakan satu perhimpunan tergempar. Dalam perhimpunan tersebut dia berkata " sekarang kita perlu bekerja kuat. kamu semua tentu tahu musim hujan telah hampir tiba. Kita terpaksa keluar memburu mulai sekarang untuk mempastikan bekalan makanan kita mengcukupi untuk menghadapi sebarang kemungkinan di musim tersebut.

Dia kemudian terdiam buat seketika, seolah-olah memikirkan suatu perkara yang sangat merumitkan. Sememangnya tidak ada diantara anak buahnya yang berani berkata-kata jika melihat ketua mereka dalam sedemikian.

'Kamu yang muda-muda boleh ikut bersama saya. Sekurang-kurangnya kamu akan dapat mempelajari serba sedikit selok belok mengenai pemburuan'. kata harimau tua tersebut untuk memecahkan kesunyian.

harimau-harimau muda berasa takut dan gembira kerana sebelum ini belum pernah ketuanya memberi kepercayaan kepada mereka.Mereka menerima cadangan ini dengan terbuka kerana sudah lama tidak membuat apa-apa pekerjaan.

samapai masa untuk pergi memburu.Pada hari pertama mereka berjumpa dengan sekumpulan gajah.Si ketua telah memilih seekor harimau muda bersamanya untuk memburu gajah tersebut.

"ini adalah peluang kamu mencuba".katanya kepada anak buahnya itu."anggaplah gajah itu satu cabaran pertama bagi kamu". Tanpa membuang masa harimau muda tadi dengan kuatnya terus belari dan ngauman yang kuat menuju ke sekumpulan gajah tersebut.Gajah tersebuat lari apabila mendengan ngauman tersebut, Akhirnya tiada seekor pun dapat.

"Bukan macam ini cara dia, sampai esok kamu x dapat jika kamu buat demikian.Akhirnya harimau tua itu terpaksa buat sendiri...

Hari kedua, mereka berjumpa dengan sekumpulan seladang, macam biasa,Si ketua ini memilih seekor dari harimau muda untuk menagkapnya.Dengan semangat harimau ini belari dan terus menerkam kearah sekumpulan seladang tersebut, tiba-tiba tersilap menerkam dan harimau tadi hampir ditanduk oleh seladang dan gagal mendapatkanya lalu pulang dengan kesakitan.

"Apa sudah jadi pada kamu ini!!??"."Suruh memburu pun tak boleh harap, susahkan untuk ganti tempat aku, aku kecewa dengan kamu semua, semua kerja harapkan aku." jerkah harimau tua.d

"tapi kami tidak diajar”. Tanpa mengendah kata-kata ini, si tua ini terus pergi menagkap seladang2 tersebut..

Hari berikutnya harimau tua tersebut telah mengadakan perhimpunan tersebut dia berkata “ Dari apa yang saya perhatikan, memang tiada siapa yang layak mengganti aku, semua dalam kebodohan karana tidak mahu berusaha untuk menjalankan tugas yang diberikan”.

Masa berlalu.keadaan tidak banyak berubah .Suatu hari harimau tua menziarahi sahabat baiknya, seekor singa yang sama umur denganya.Seperti biasa perkara pertama diceritakanya ialah tentang kepimpinan dan kemudianya beralih kepada kaum muda..

“Generasi muda hari ini samakin susah nak diharapkan” kata harimau tua. “lihat sahaja dalam kumpulan ku suruh memburu pun x pandai, akhirnya mengharapkan aku,semua kerja terpaksa aku buat”.katanya lagi.

“pelik” jawab sahabatnya.Anak buahku tidak begitu. Mereka semuanya sanggup meneruma tanggungjawab dan Berjaya dalam latihan-latihan serta tunjuk dariku dengan sempurna.

‘aku bercadang hendak bersara akhir tahun ini, biarlah mereka dari golongan muda pula mengambil tempat aku sebagai ketua.’ Kata singa tersebut menamatkan perbualannya.

Harimau tua itu terdiam mendengar kata-kata sahabatnya itu. Ia merenung jauh. Kepalanya penuh dengan seribu persoalan mengenai dirinya dan anak buahnya.Akhirnya dia memohon pulan?/

Sahabat-sahabat, Banyak pengajaran yang kita dapat dari cerita ini, terutama bagi yang telah lama merasa pahit pedih kehidupan ini...

Diharap cerita ini, dapat membuka minda sahabat-sahabat....semoga dapat kongsi pada sahabat-sahabat lain...Insyallah...

No comments:

Senyumlah sahabatku

Related Posts with Thumbnails