Thursday, December 31, 2009

3 naqib berbeza fikrah



gambar hiasan

Salam perjuangan.Hati ini mula tertanya kenapa aku mempunyai banyak naqib??..Persoalan yang sangat merusingkin.soal tarbiyyah bukan soal biasa, kerana ia akan mencorak kita melaluai manhaj n pengisian tarbiyyah itu bak pepatah melayu jikala bapak kencing berdiri jangan salahkan anak kencing berlari. perkara kecil tapi memberi impak yang besar.Soal perjuangan kita perlu teliti,kerana ia menyebabkan keikhlasan.. Bukan aku minta 3 naqib tetapi diterima dlm diam..huhu...

Fiqh pemikiran bukan perkara mudah,bukan perkara remeh walaupun ia nampak macam biasa..Kenapa tabligh,jim,abim x sertai politik ?? persoalan biasa didengar.. Kalau kita silap,kurang bertanya dan mengkaji, ia boleh menyebabkan kita pandang serong pada jemaah ini..kita perlu tahu apa itu gerakan islam dan gerakan politik islam.Kepada naqibku aku harus undur diri dr medan perjuangan,bukan kerana benci,bukan kerana manhaj tetapi ingin selamatkan diri ini menjadi seorang fitnah kepada perjuangan.Mintak maaf byk2,insyallah ana akan still pada satu jemaah sahaja,demi menjaga fahaman ana.Disebabkan inilah ana tidak dapat memberi wala' kpd abg2.maaf byk2..

wala' dan taat

Perkara mungkin nampak sama tetapi membawa maksud yang berbeza,mengikut kefahaman ana wala' ini terletak dalam taat..wala' ini bermaksud memberi ketaatan memberi kepercayaan tetapi taat lebih besar,sbb itu kita mesti taat pada perintah yang esa.ada pendapat??

1 comment:

Coretan Tarbiyah Kehidupan said...

Salam min,..

Mohon nta share ng ana apaitu sebenar yg dimaksudkan dgn 'fikrah'? ana kurang jelas sikit tu..

syukran..

Senyumlah sahabatku

Related Posts with Thumbnails