Tuesday, October 25, 2011

Kalam bersudah

..::Bismillahirohmanirohim::..

Assalamualaikum... Allahummassolia'lamuhammad walhamdulillah.



Wahai diri yang lupa akan hadirmu didalam dunia ini, kau hadir bukan atas permintaan engkau, tetapi engkau hadir dari sang pencipta. dia menciptakan kamu, dia yang tahu akan segala perjalanan hidupmu. Fahamilah, bahawa dia telah meletakkan satu matlamat hakiki untuk kau berjalan kedestinasi yang pasti. Matlamat itu harus kau cari, dan jangan sesekali mengalah jika belum ketemui.. bila kau dah ketemui maka gengamlah dengan gigi geraham kamu.

Wahai diri yang mendakwa, "aku cinta Allah dan Rasul". Aku tahu diriku masih menipu kerana yang yang mengatakan cinta ini pasti dalam hatinya ada perasaan untuk melihat, tetapi kamu bercinta tidak pernah untuk meletakkan cita2 untuk melihat. Bukan melihat zatnya diakhirat malah untuk melihat dengan mata hati pun tiada terlintas dalam hatimu. Wahai diri, tidak malukan kamu pada pencipta?

Wahai diri yang mendakwa abnaul harakah, yang sibuk membicarakan soal tegak daulah islam di negara tetapi dalam dirimu langsung tiada islam. Malah maksiat menjadi bahan hidangan. Wahai diri, jauhlah diri dari maksiat kerana ia menutup segala liang2 kemanisan iman.

Wahai diri jujurlah kamu pada Allah dalam gerak kerja mu kerana aku dapati hatimu disulami dengan ujub dan riak ketika gerak kerja bersama muslimat. Bila kau bersamanya kau menjadi wali dan kaulah yang terbaik akhlaknya. Bila kau hadirkan diri pada majlis ilmu kau selalu hadirkan diri untuk menunjukkan kaulah yang paling hebat. Wahai hati bersifat ihsanlah kamu pada kerjamu. Ingatlah matlamat muslimat itu bukan jalan menuju kesyurga. Ingatlah pesan Imam Muhasibi didalam kitan ar-ri'ayah yang mengatakan dua matlamat walaupun kerana Allah adalah syirik.

Wahai Jiwa, tinggallah maksiat dikala hidayah menyapa kamu kerana maksiat itu membawa kepada su'ul khatimah..Jauhilah...jauhillah..jauhillah...

Ya Allah, matikan aku dalam husnul khatimah jadikan aku ahli syahid. Biarlah mereka benci kepada aku asalkan kamu mencintai aku. Biarlah mereka benci aku kerana aku bukan peramah dan baik budi bicara tetapi aku yakin kaulah mengetahui segala isi hatiku..

Seandainya kalian baca post ini dikala pemergianku, sedekahlah sesuatu yang memberi manfaat aku dialam barzakh kerana aku tiada amalan. Jika kalian tidak mampu sedeqahlah Al-fatehah.. Halalkan segala ye.. Syukron kepada ustaz yang membimbing aku..Aku mencintai kamu semua..

Wallahulam..

Alfaqir lagi hina...

No comments:

Senyumlah sahabatku

Related Posts with Thumbnails