Tuesday, June 1, 2010

Teladan dari kerajaan Semut


ZURIAT TAK BERBAPA
Dalam pemerintahan yang diterajui oleh Semut, ada satu permasalahan yang tidak pernah berlaku, dimana anak luar nikah dilahirkan. Apabila disiasat secara teliti melibatkan kerjasama antara rakyat dan pemimpin maka pemangsa dikenal pasti dan dihadapkan ke pengadilan diraja.


"Kenapa Kamu Berzina, wahai anak semut?" tanya hakim

"Aku berzina kerana, Aku tidak memahami dosa pahala." jawab semut

"wahai sibapa kenapa kamu tidak ajarkan kepada anakmu agama, Sedangkan wajib keatas kamu?" tanya hakim kepada bapa semut.

"Aku serahkan segala urusan aku kepada sekolah, Aku tidak punyai waktu, kerana mencari nafkah." Jawab Bapa Semut


SEKOLAH KEMARI KAMU!!

"Kenapa pihak sekolah mendidik semut ini dengan baik, sehinggakan dia melakukan zina?!" Tanya hakim

"Saya mengajar mengikut apa yang ditetapkan oleh kerajaan" Jawab Pihak sekolah


SIAPAKAH KERAJAAN

"Wahai kerajaan kenapa sistem pendidikan tidak berkesan, sehinggakan semut ini berlaku zina?!" Tanya Hakim

"Bukan silap kami, semuanya silap semut-semut, kerana mengangkat aku menjadi kerajaan, aku buat apa yang aku suka sahaja" Jawab kerajaan semut

"wahai semut-semut sekalian, mengapa kamu mengangkat kerajaan ini yang tidak memahami agama, sehingga sistem pendidikan tidak berkesan, agama diabaikan, judi sana-sini, arak besepah-sepah, pelacuran bertebaran??" tanya Hakim kepada rakyat

PROAKTIF-LAH RAKYATKU

" Sengguhnya ia memang silap aku" jawab Rakyat....
"Kamu semua dihukum" kata Hakim...





No comments:

Senyumlah sahabatku

Related Posts with Thumbnails