Wednesday, September 22, 2010

Taktik Dan Strategi Peperangan Zaman Nabi Muhammad s.a.w.


Taktik dan strategi peperangan yang digunakan oleh tentera Islam pada zaman Nabi Muhammad s.a.w.


  • Nabi Muhammad s.a.w. menyebarkan Islam selama 23 tahun.

  • Tahap awal secara sembunyi, kemudian secara terbuka.

  • Selepas Perjanjian Aqabah, usaha sebar Islam semakin cerah yang membawa kepada penghijrahan ke Madinah.

  • Pada tahap ini melibatkan peperangan dalam usaha menegakkan Islam daripada diceroboh dan ditindas oleh musuh.

  • Antara peperangan yang terkenal ialah Perang Badar, Perang Uhud dan Perang Khandak.

  • Kejayaan dalam setiap peperangan disebabkan Baginda menggunakan beberapa taktik dan merancang strategi sebelum peperangan.

Taktik Menunggu Musuh :

  • Digunakan oleh nabi Muhammad s.a.w. dalam Perang Badar.
  • Cara, tentera Islam menunggu kedatangan musuh di tengah medan peperangan dan apabila tentera musuh menghampiri tentera Islam menyerang balas.

Taktik al – Saf :

  • Digunakan dalam Perang Badar.
  • Cara, tentera dibahagikan kepada 2 barisan; barisan pertama di hadapan bersenjatakan tombak dan perisai manakala barisan kedua bersenjatakan panah dan perisai dan diketuai oleh pemegang bendera.
  • Tentera Islam hanya berjumlah 313 orang, musuh 3,000 orang.

Taktik Menggali Parit :

  • Digunakan oleh Nabi Muhammad s.a.w. dalam Perang al-Ahzab.
  • Tentera musuh seramai 10,000 orang, tentera Islam seramai 3,000 orang.
  • Parit digali menghalang tentera musuh memasuki kota Madinah.
  • Tentera Islam hanya bertahan di dalam kota.
  • Bantuan angin kencang turut melemahkan pihak musuh.

Taktik Kepungan :

  • Digunakan sewaktu tentera Islam menyerang kota Taif.
  • Tentera Islam mengepung kota ini buat seketika sehingga berjaya memutuskan bekalan makanan.
  • Tentera Islam bertindak melancarkan serangan.

Taktik Membiarkan Musuh Tanpa Dikejar :

  • Dilaksanakan oleh Nabi Muhammad s.a.w.dan diikuti oleh Khulafa’ al-Rasyidin.
  • Tentera Islam dilarang mengejar/memburu tentera musuh yang berundur.
  • Alasannya, tentera Islam hanya bersifat mempertahankan diri daripada serangan dan untuk membuktikan tentera Islam tidak agresif serta mengelakkan tentera Islam diperdaya oleh musuh.

Taktik Penyamaran :

  • Digunakan sewaktu Perang Khandak.
  • Nabi menghantar Naim bin Masud untuk bertindak sebagai musuh Islam dan memecahbelahkan pakatan musyrikin Makkah dan Yahudi.
  • Musuh akhirnya tewas.

Kesimpulan :

  • Peperangan dalam Islam bertujuan untuk menegakkan agama Islam.
  • Kejayaan tentera Islam menonjolkan kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w. dalam merencana dan merancang taktik dan strategi peperangan.
  • Tentera Islam mementingkan akidah, akhlak dan syariat Islam.
Sumber: WHWZ.BSPT.COM

Monday, September 20, 2010

MASALAH ETIKA DALAM PRODUK BERJENAMA HALAL DI MALAYSIA


Makanan merupakan keperluan asas dalam kehidupan manusia. Tanpa makanan kesihatan manusia akan terjejas. Makanan dapat membekalkan haba dan tenaga bagi tujuan menjaga serta mengekalkan suhu badan. Permasalahan yang berlaku di Malaysia adalah logo Halal pada makanan atau etika produk yang menggunakan logo halal. Akhir-akhir ini hampir semua makanan dilabelkan dengan tanda halal walaupun bahannya tidak halal. Dimalaysia hampir segenap penjuru didiami oleh penduduk yang beragama islam dan permintaan kepada produk halal amat tinggi. Dengan ini pengusaha syarikat akan berusaha untuk mendapatkan sijil halal untuk melabelkan bahawa produknya adalah halal. Oleh kerana untuk mendapatkan logo halal amat sukar kerana ia perlu melalui beberapa peringkat, maka ada pihak mengambil jalan mudah dengan menciplak atau menciptakan logo halal yang tidak diiktiraf oleh badan-badab tertentu. Etika ini amat biadab terutamanya kepada umat islam kerana ada makanan yang bercampur bahan-bahan yang haram juga diletakkan logo halal. Firman Allah SWT yang bermaksud:

"Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik (halalan toyyiba) dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan;

Didalam Islam amat menitik beratkan soal pemakanan sehinggakan dituntut untuk mengambil makanan halal dan baik kerana makanan itu akan menjadi darah daging manusia. Realitinya sekarang banyak makanan yang halal tetapi isi kandungan tidak baik.Yang amat teruk terdapat juga restoran pemiliknya bukan islam dan pekerjanya juga bukan islam tetapi terdapat sijil halal didalam kedainya. Hal ini menyebabkan kekeliruan berlaku. Dunia ekonomi orang bukan islam pada dewasa ini telah kehadapan dan penuh denga berstrategi kerana ia berselindung disebalik pekerja melayu, jika diperhatikan ramai pekerja melayu menjadi pelayan, penjual dan yang mempromosikan barangan terutamanya makanan. Ramai yang berpendapat bahawa melayu itu islam, pasti melayu itu jual atau bekerja ditempat yang halal. Yang paling membimbangkan sekarang ini, kita dikejutkan dengan satu kod yang mana didalamnya mengandungi usur babi. Kod ini dikenali E-kode untuk emulsifier lemak babi. Lebih kurang 59 jenis E-kode yang dikenalpasti yang mengandungi unsur-unsur babi. Permasalahan yang berlaku adalah walaupun E-kod in terdapat dalam ramuan makanan tersebut ia tetap terdapat logo halal. Teringat satu sejarah Islam semasa kerajaan Mongol menyerang kerajaan islam penuh denga strategik. Pihak lawan telah memberi makan kepada para alim ulama, imam-imam, tokoh-tokoh agama dengan diberi makan daging babi dan anjing. Makanan haram inilah menyebabkan doa-doa para ulama di belakang Khalifah al-Mu’tasim tidak dimakbulkan selama 40 hari 40 malam. Kekuatan umat islam adalah bergantung kepada kekuatan hubungan dengan pencipta yang esa. Apabila darah daging umat islam telah kotor lagi najis maka ibadatnya tidak diterima dan hati mula gelap dan kecenderungan untuk melakukan perkara yang diluar syariat amatlah mudah.

Kesimpulanya makanan halal amat penting bagi sekalian manusia kerana yang halal itu pasti baik, makanan halal didalamnya ada kelebihannya antaranya memberi makanan kepada jasmani dan makanan yang baik mendorong untuk umat manusia melakukan ibadat kepada pencipta. Kehidupan mula memberi makna kepada manusia apabila apabila mereka memenuhi tuntutan syariat. Kehidupan dunia dan akhirat selamat dan dengan ini badan-badan yang bertanggungjawab seperti IKIM, JAKIM dan badan Bukan kerajaan dapat bekerjasama menangani masalah ini. Permasalah ini bukan soal keuntungan ekonomi umat islam tetapi persoalan yang melibatkan akidah umat islam.


Assignment Islam dan isu-isu semas

21/09/10

2.30

Abdullah Muhaimin sa'ari

2-kejuruteraan Geomatik

Wednesday, September 15, 2010

IMPAK GLOBALISASI TERHADAP MASA DEPAN AGAMA DUNIA


GLOBALISASI

Menurut Kamus Dewan, globalisasi membawa maksud “fenomena yang menjadikan dunia kelihatan mengecil dari segi perhubungan menusia disebabkan kepantasan perkembangan teknologi maklumat”. Globalisasi merupakan satu proses untuk menjadikan dunia tanpa sempadan dan tidak terhad kepada semua aspek. Dengan melalaui proses ini, sesebuah negara itu akan terbuka luas untuk dimasuki oleh pelbagai maklumat yang menerusi pelbagai perantaraan media komunikasi seperti internet, media elektronik, dan teknologi siber. Globalisasi juga merujuk kepada perpindahan nilai, terutamanya cara berfikir dan budaya yang diamalkan. Hakikatnya globalisasi itu sudah wujud sebelum istilah globalisasi diperkenalkan lagi. Fenomena globalisasi boleh dikiaskan sebagai gelombang yang melanda dunia.

IMPAK GLOBALISASI TERHADAP MASA DEPAN AGAMA DUNIA

Perubahan globalisasi adalah perubahan seraca holistik atau alamiyyah yang mana identiti sesuatu agama itu terus hilang dan lenyap dari kaum itu. Seperti sedia maklum setiap agama mempunyai adab dan ibadat masing-masing, jika sesuatu agama itu telah berubah kerana terkesan dari globalisi yang dibawa oleh barat justeru tiada kemanisan dalam beragama seolah-olah semua agama itu sama atau dengan erti kata lain semua agama bersifat pluralism. Kebanyakan agama dunia mempunyai persamaan tetapi agama islam tidak akan sama dengan agama lain kerana agama islam adalah agama fitrah dan agama dari rabbul ‘alamin. Menurut Dr. Yusuf al-Qaradawi "Sesungguhnya globalisasi seperti yang dilihat hari ini, hanyalah untuk kebaikan golongan yang kuat terhadap yang lemah, untuk keuntungan yang kaya terhadap golongan miskin dan untuk manfaat blok utara yang kaya tehadap blok selatan yang miskin”. Kenyataan ini jelas menunjukkan kesan negatif . Didalam Agama Islam amat mementingkan persaudaraan, tiada konsep nafsi-nafsi yang diajarkan. Didalam rukun islam, umat islam diwajibakan untuk menbayar zakat bagi menyucikan harta dan harta yang dibayar itu akan dikumpul dan diagihkan oleh semua manusia yang layak untuk menerimanya. Agama Islam juga mengajar tentang ekonomi dan islam menolak sistem kapitalis yang hanya berkepentingan peribadi. Kalau kita perhatikan dunia sekarang, kebanyakan penganut mana-mana agama hanyalah mewarisi agama mereka dari nenok moyang, mereka ini tidak memahami dan tidak jelas tentang agama. Banyak isu yang timbul terhadap sesuatu agama tetapi penganutnya langsung tidak ada sensetiviti untuk bangkit mempertahankannya kerana tiada kefahman dalam penganutan. Bagaimana rakyat di Palestine, Selatan Thai, Chehnya dan lain-lain Negara mereka sanggup memburu syahid untuk mepertahan agama Islam kerana mereka faham dan yakin terhadap janji-janji didalam agama mereka itu sendiri. Bersama kita mengimbau sejarah silam yang mana ramai didalam penganut islam melahirkan ilmuan dan pakar-pakar ilmu fardu kifayah dan mereka ini juga faqih dalam urusan agama sesuai dengan sekarang yang digelarkan ulama’ professional. Bagaimana mereka ini mampu menukarkan segala bentuk duniawi kepada ibadah yang menyebbakan mereka asyik untuk memperlajari dalam bidang tertentu dan akhirnya mereka ini dikurniakan kefaham yang mendalam dalam bidang itu. Segala-galanya tinggal sejarah kerana kesan globalisasi yang dibawa oleh negara barat yang mahukan semua agama mengikutnya sehingga segala-galanya berkiblat padanya. Akan sampai masanya segalanya dari barat diterima mentah-mentah tanpa persoalan.

Abdullah muhaimin sa’ari

2-kejuruteraan Goematik

(assignment Islam dan Isu-Isu Semasa)

Sunday, September 12, 2010

MENUJU KEJAHILAN

Buku mesti baca.
Tertarik dengan sebuah buku yang bertajuk "1Malaysia Kemana arahnya??" yang ditulis oleh Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang yang mana membokar permasalah yang berlaku didalam negara yang kini bersembunyi disebalik slogon yang penuh retorik yang bersifat kosmetik. Penjelasan dan penerangan yang dibuat telah membuka minda ramai umat dan buku ini sesuai bagi para pemuda yang bakal mengganti tampuk kepimpinan negara akan datang khususnya golongan mahasiswa..

Didalam ini, ana tertarik satu kajian yang molek sangat jika kongsi agar kita semua dapat membuka minda dan berpijak dibumi yang nyata.

(Nielsen 2010) hasilnya adalah Negara Malaysia menduduki tangga kesepuluh daripada 52 buah negara yang dikaji, rakyatnya paling kuat berhibur.

Inilah negara kita yang asyik dalam mengejar modal insan yang tidak berasakan islam dan hasilnya menyumbang kepada keruntuhan moral dan akhlak

Bersama penulis buku

Ma’qil Ibnu Yasar r.a berkata “ Saya mendengar Nabi SAW bersabda: “ Tidak ada seorang hamba yang Allah serahkan kepadanya untuk memimpin segolongan rakyat lalu ia tidak memelihara rakyatnya itu dengan menuntut dan memimpin mereka kepada kemaslahatan dunia dan akhirat melainkan tiadalah ia mencium bau syurga.” (al-Bukhari 93:8, Muslim 1:6)

Bersama kita mengorak langkah dan menuju kehadapan. Ayuh mahasiswa bangkit..

Abd.Muhaimin sa'ari
10.00p.m
12/09/10
4 syAWAL 14321


Tuesday, September 7, 2010

BAJU HISMAT UNTUK DIJUAL


Assalamualaikum kepada sahabat-sahabat sekalian, khususnya warga terengganu di perantauan. Disini ana ingin menjual baju HISMAT( HIMPUNAN MAHASISWA TERENGGANU)

SESIAPA YANG BERMINAT BOLEH LA SMS ANA

ke <013-9712475>




Pembetulan: Muslimin lengan panjang: RM25.00

Harap dapat panjangkan kepada sahabat-sahabat lain..

Jagalah Hati wahai penulis




Ustaz Zainudin Hashim

APA ITU HATI??

Hati adalah organ paling utama dalam tubuh manusia dan ia nikmat paling agung diberikan Allah. Hati menjadi tempat Allah membuat penilaian terhadap hamba-Nya. Pada hatilah letaknya niat seseorang.

Niat ikhlas itu akan diberi pahala. Hati perlu dijaga dan dipelihara dengan baik agar tidak rosak, sakit, buta, keras dan lebih-lebih lagi tidak mati. Sekiranya berlaku pada hati keadaan seperti ini, kesannya membabitkan seluruh anggota tubuh manusia. Akibatnya, akan lahir penyakit masyarakat berpunca daripada hati yang sudah rosak itu.

Justeru, hati menjadi amanah yang wajib dijaga sebagaimana k

ita diamanahkan menjaga mata, telinga, mulut, kaki, tangan dan sebagainya daripada berbuat dosa dan maksiat.

Hati yang hitam ialah hati yang menjadi gelap kerana bergelumang dengan dosa. Setiap dosa yang dilakukan tanpa bertaubat akan menyebabkan satu titik hitam pada hati. Itu baru satu dosa. Bayangkan bagaimana kalau 10 dosa? 100 dosa? 1,000 dosa? Alangkah hitam dan kotornya hati ketika itu.


Perkara ini jelas digambarkan melalui hadis Rasulullah yang bermaksud:

"Sesiapa yang melakukan satu dosa, maka akan tumbuh pada hatinya setitik hitam, sekiranya dia bertaubat akan terkikislah titik hitam itu daripada hatinya. Jika dia tidak bertaubat maka titik hitam itu akan terus merebak hingga seluruh hatinya menjadi hitam." (Hadis riwayat Ibn Majah)


Hadis ini selari dengan firman Allah bermaksud:

"Sebenarnya ayat-ayat Kami tidak ada cacatnya, bahkan mata hati mereka sudah diselaputi kotoran dosa dengan sebab perbuatan kufur dan maksiat yang mereka kerjakan." (Surah al-Muthaffifiin, ayat 14)


Hati yang kotor dan hitam akan menjadi keras. Apabila hati keras, kemanisan dan kelazatan beribadat tidak dapat dirasakan. Ia akan menjadi penghalang kepada masuknya nur iman dan ilmu. Belajar sebanyak mana pun ilmu yang bermanfaat atau ilmu yang boleh memandu kita, namun ilmu itu tidak masuk ke dalam hati, kalau pun kita faham, tidak ada daya dan kekuatan untuk mengamalkannya.


Dalam hal ini Allah berfirman yang bermaksud:

"Kemudian selepas itu, hati kamu menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. Pada hal antara batu-batu itu ada yang terpancar dan mengalir sungai daripadanya dan ada pula antaranya yang pecah-pecah terbelah lalu keluar mata air daripadanya. Dan ada juga antaranya yang jatuh ke bawah kerana takut kepada Allah sedang Allah tidak sekali-kali lalai daripada apa yang kamu kerjakan." (Surah al-Baqarah ayat 74)


Begitulah Allah mendatangkan contoh dan menerangkan batu yang keras itu pun ada kalanya boleh mengalirkan air dan boleh terpecah kerana amat takutkan Allah. Oleh itu, apakah hati manusia lebih keras daripada batu hingga tidak boleh menerima petunjuk dan hidayah daripada Allah.

Perkara paling membimbangkan ialah apabila hati mati akan berlaku kemusnahan amat besar terhadap manusia. Matinya hati adalah bencana dan malapetaka besar yang bakal menghitamkan seluruh kehidupan. Inilah akibatnya apabila kita lalai dan cuai mengubati dan membersihkan hati. Kegagalan kita menghidupkan hati akan dipertanggungjawabkan Allah pada hari akhirat kelak.



Kenapa hati mati? Hati mati disebabkan perkara berikut:

* Hati mati kerana tidak berfungsi mengikut perintah Allah iaitu tidak mengambil iktibar dan pengajaran daripada didikan dan ujian Allah.

Allah berfirman bermaksud:

"Maka kecelakaan besarlah bagi orang yang keras membatu hatinya daripada menerima peringatan yang diberi oleh Allah. Mereka yang demikian keadaannya adalah dalam kesesatan yang nyata." (Surah al-Zumar ayat 22)

* Hati juga mati jika tidak diberikan makanan dan santapan rohani dengan sewajarnya. Kalau tubuh badan boleh mati kerana tuannya tidak makan dan tidak minum, begitu juga hati.

Apabila ia tidak diberikan santapan dan tidak diubati, ia bukan saja akan sakit dan buta, malah akan mati akhirnya. Santapan rohani yang dimaksudkan itu ialah zikrullah dan muhasabah diri.

Oleh itu, jaga dan peliharalah hati dengan sebaik-baiknya supaya tidak menjadi kotor, hitam, keras, sakit, buta dan mati. Gilap dan bersihkannya dengan cara banyak mengingati Allah (berzikir).

Firman Allah bermaksud:

"Iaitu orang yang beriman dan tenteram hati mereka dengan mengingati Allah. Ketahuilah! Dengan mengingati Allah itu tenang tenteramlah hati manusia." (Surah al-Ra'd ayat 28)


Firman-Nya lagi bermaksud:

"Hari yang padanya harta benda dan anak-anak tidak dapat memberikan sebarang pertolongan, kecuali harta benda dan anak-anak orang yang datang menghadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera daripada syirik dan munafik." (Surah al-Syura ayat 88-89)


Tanda-tanda hati mati

Menurut Syeikh Ibrahim Adham, antara sebab atau tanda-tanda hati mati ialah:

1. Mengaku kenal Allah SWT, tetapi tidak menunaikan hak-hak-Nya.

2. Mengaku cinta kepada Rasulullah s.a.w., tetapi mengabaikan sunnah baginda.

3. Membaca al-Quran, tetapi tidak beramal dengan hukum-hukum di dalamnya.

4. Memakan nikmat-nikmat Allah SWT, tetapi tidak mensyukuri atas pemberian-Nya.

5. Mengaku syaitan itu musuh, tetapi tidak berjuang menentangnya.

6. Mengaku adanya nikmat syurga, tetapi tidak beramal untuk mendapatkannya.

7. Mengaku adanya seksa neraka, tetapi tidak berusaha untuk menjauhinya.

8. Mengaku kematian pasti tiba bagi setiap jiwa, tetapi masih tidak bersedia untuknya.

9. Menyibukkan diri membuka keaiban orang lain, tetapi lupa akan keaiban diri sendiri.

10. Menghantar dan menguburkan jenazah/mayat saudara se-Islam, tetapi tidak mengambil pengajaran daripadanya. Semoga dengan panduan yang di sampaikan itu akan dapat kita sama-sama mengambil iktibar semoga segala apa yang kita kerjakan akan diredai Allah SWT.


Menurut Sheikh Ibni Athoillah Iskandari dalam kalam hikmahnya yang berikutnya;

Sebahagian daripada tanda mati hati itu ialah jika tidak merasa dukacita kerana tertinggal sesuatu amal perbuatan kebajikan juga tidak menyesal jika terjadi berbuat sesuatu pelanggaran dosa.


Mati hati itu adalah kerana tiga perkara iaitu;

* Hubbul dunia (kasihkan dunia)

* Lalai daripada zikirullah (mengingati Allah)

* Membanyakkan makan dan menjatuhkan anggota badan kepada maksiat kepada Allah.


Hidup hati itu kerana tiga perkara iaitu;

* Zuhud dengan dunia

* Zikrullah

* Bergaul atau berkawan dengan aulia Allah.


sumber: HARAKAHDAILY.NET




Senyumlah sahabatku

Related Posts with Thumbnails